Vägen till miljonen

Alla har väl någon gång drömt om den där miljonen, tänk att vinna på Lotto, hästarna, Triss, Bingolotto… you name it! Hur stora är oddsen att du vinner? Oftast väldigt liten chans att man lyckas. Jag har börjat ge upp det där med att vinna pengar så jag får väl allt börja spara istället och jobba med de pengar jag har! Men kan avslöja att jag fortfarande har en Postkodlott för kanske kanske kan man ju vinna haha! Har tänkt avsluta Postkodlotten flera gånger men är skrockfull och tänker att mitt postnummer kommer ju garanterat vinna månaden efter jag har avslutat min lott!

Hur ska man då få ihop de där pengarna som man så gärna vill ha och varför vill man ha dem?

För min/vår del så handlar det om att få en ekonomisk frihet. Att kunna välja om jag vill jobba och i så fall med vad jag vill jobba. Idag har jag ju ett jobb jag älskar men man vet ju aldrig vad man vill göra när man blir stor! Vi har också en plan på att skaffa ett hus vid medelhavet där man kan njuta under semestrar och hyra ut det när vi själva inte vill använda det.

Både jag och min sambo har börjat ta våra mål på allvar och försöker nu att skaffa oss kunskap och erfarenheter inom området. Kan ju säga att kurserna via Balansekonomi har varit till jättestor hjälp. Vi har lyssnat på en massa ljudböcker via Storytel och poddar från bl.a. Nordnet och Aktiespararna. Att läsa bloggar är också intressant, finns hur många som helst inom området men bilda dig själv en uppfattning om vilka som är seriösa och passar dina intressen. Jag följer bl.a Rika Tillsammans, Blondinbella och Penningbladet samt de bloggar som man kan nå via Nordnet och Aktiespararna.

Rent konkret så har jag startat ett konto på Nordnet då de inte har en massa avgifter för sina konton och tjänster, även Avanza är ett bra val då de har samma villkor som Nordnet= gratis! Jag hatar otrohet men när det gäller banker så är mitt tips att vara otrogen och se till sitt eget bästa. Vi har bytt bank 3 gånger på fyra år för att få de bästa boräntorna och det har sparat ibland tusenlappar varje månad. På mitt Nordnetkonto så har jag ett ISK-konto. Ett ISK-konto är praktiskt när man handlar med fonder och aktier eftersom man då slipper att deklarera varje köp/försäljning man får istället en schablonskatt och allt sköter sig själv kring det! Jag gillar inte när man ska hålla på och kludda med blanketter hit och dit så därför är ISK lätt det bästa valet för mig i alla fall. Jag har mestadels börjat köpa fonder men har även lite aktier. Aktier känns lite läskigare på något vis men ju mer jag läser på om det desto mer lär man sig och det är skitsvårt att veta hur olika aktier ska gå därför vill jag inte lägga alla äggen i samma korg utan har delat det mellan fonder, aktier och vanligt sparande på bankkonto (givetvis med bra ränta).

Nordnet har en funktion som heter Shareville. Shareville är som Facebook fast med ekonomiska portföljer. Du väljer ett namn eller alias och ansluter ditt Nordnetkonto dit och då visas din ekonomiska portfölj. Den som är medlem där kan följa mig under namnet Carro80. I rapporterna man ser så avslöjas inte hur mycket pengar man har utan bara hur stor andel du har i de olika innehaven samt den ekonomiska utvecklingen och avkastningen. Så på ett enkelt och snyggt sätt kan du följa din ekonomiska utveckling i medgång och motgång. Om man ser till 3-månaders perspektiv så har min portfölj pendlat mellan 26% till 3% till dagens 5,16% i avkastning. Mina placeringar är mestadels tänkta som långsiktiga (4-5 år). Jag blev lite nervös när jag såg att hela min portfölj bara rasade och flera tusenlappar flaxade iväg men det gäller att ha is i magen för om man satsar långsiktigt så kommer de sannolikt att utvecklas med minst 8% avkastning per år och sannolikt ännu mer om man bara har lite koll och tänker smart. För ca två veckor sedan nådde min portfölj verkligen en bottennivå där det bara lyste rött men nu har det börjat vända uppåt igen och jag ser tusenlapparna åter flyger in och landar där de ska…pust!

Så min uppmaning till dig är att avsätta någon timme varje vecka åt din egen ekonomi så kan du göra stor skillnad för din framtid!!!

Hade ju inte varit fel att bo så här:

images2

 

Lämna en kommentar