Vart tog 2015 vägen???

Jaha då var 2015 förbi och så fort det gick men ändå inte! Tycker att vissa saker kändes som en evighet sedan men de hände ju ändå 2015 och vissa saker känns som det var igår fast det var flera månader sedan. Ekvationen går kanske inte ihop men hjärnan väljer nog vad som är mest värt att minnas!

Året började med nyårsfirande med fina vänner och min käraste. Men det blev ett kort nyårsfirande, hem och byta om och ta tåget till Kastrup för att flyga till Kanada för att döma brottning ihop med Ungdomslandslaget för tjejer. Ett fantastiskt äventyr och ett superhärligt gäng. Brottningen ger många äventyr över hela världen. Under detta året har brottningen tagit mig till Kanada, Serbien och Grekland samt till diverse orter i Sverige. Många av dessa platser hade jag nog aldrig besökt om det inte varit för brottningen men det är så kul att få komma till nya platser, länder och träffa nya trevliga människor. I Grekland fick jag möjlighet att gå en uppgraderingskurs för min internationella domarlicens. Kursen gick i maj och sedan har det varit en lååång väntan, först förra veckan fick jag besked att jag klarade kursen. Vad det innebär i praktiken får vi se men jag får nu lov att döma större tävlingar samt en del ungdoms/junior mästerskap på internationell nivå.

Ett annat brottningsäventyr var ju min egen comeback på mattan på Veteran VM. Ska aldrig mer slå vad på någon fest men men det blev ett roligt äventyr i alla fall. Mycket träning, sjuk träningsvärk, många blåmärken, svett och lite blodvite. Väl värt det även om jag ville ge upp många gånger men att slå vad om hedern att verkligen fullfölja utmaningen gjorde att viljan blev lite starkare. Tyvärr var det väldigt lite tjejer på Veteran VM men desto fler äldre män som aldrig sett tjejer brottas och troligen tyckte att det var helt korkat att vi brottades men det väckte uppmärksamhet och det kändes verkligen kul att vara de första tjejerna som var med på Veteran VM. Det blev ett silver som ligger fint i bokhyllan nu. Får se om det blir fler Veteran VM, just nu ligger jag ganska lågt på den fronten och tränar mest med ”pensionärsbrottarna” eller äldreträningen som den lite finare kallas!

För ca 1½ år sedan bestämde jag och Andy oss för att göra nya val i livet och planera smartare för framtiden. Vi bestämde oss för att sälja vår drömlägenhet 2014 och nu har vi bott i vår nya mindre men trevliga lägenhet i ett år. Många frågade varför säljer ni och flyttar till mindre, borde ni inte flytta till villa istället. NEJ! Vi har gjort valet att inte skaffa några barn så vi behöver ju faktiskt inte bo större. Vi har också bestämt oss för att prioritera att leva som vi vill och att resa mycket samt kunna unna oss det där lilla extra. Det gjorde att vi aktivt gjorde valet att sälja den dyra bostaden och köpa en billigare mindre lägenhet. Vad har det då resulterat i nu så här ett år senare? Jo vi har rest på vår första skidsemester tillsammans. Det blev en vecka i Livigno i Italien i mars 2015 med trevliga vänner. Jag vågar säga att jag äntligen kan åka skidor (även om det inte går så fort och ser perfekt ut)! Skidresan är redan bokad för 2016 till samma plats och samma lägenhet! Vi har varit på Irland och kört en roadtrip med en av Andys kompisar. Irland bjöd på fantastiska vyer, trevligt folk och härlig folkmusik. På vår semester i somras stannade vi kvar i kalla Sverige men lyckades pricka in de finaste veckorna i augusti. Under de veckorna unnade vi oss en tripp till Varberg med goda vänner, njöt på spa och åt gott. Har även fått vara med på två fantastiskt bröllop för Andys bror och hans fru och för min kära syster och hennes man. Jag fick dessutom äran att göra brudbuketterna för båda bröllopen. När hösten började komma åkte jag och Andy till Rom som är en stad alla verkligen måste besöka, så fantastiskt vi hade det! Förutom alla resor har vi unnat oss många restaurangbesök och verkligen umgåtts med varandra och med våra vänner. Vårt mål är nu att kunna åka på en skidresa, en solresa och en storstadsresa varje år.

Jag har under året börjat handla med aktier och spara i fonder. Aktier är läskigt och det har gått både upp och ner på mitt ISK-konto men i huvudsak plus och jag slutade året med mer pengar än när det började på mina sparkonto, ISK-konto. Vill absolut inte skryta om pengar men jag är nöjd med att jag har gått kurser, läst böcker, lyssnat på ekonomipoddar och äntligen fattat att man behöver inte vara bra på att räkna matte för att lyckas med investeringar. Sedan är det nog en fördel att vara bra på matte vilket jag tyvärr inte har som min främsta egenskap men jag har en sambo som är desto bättre på det! Jag har en strategi att köpa aktier i företag som jag själv handlar varor från och försöker sprida det i olika branscher. Köper även i företag som sysslar med forskning, utveckling av miljösmarta lösningar och lokala företag som jag tycker verkar spännande. Den som vill följa min aktie och fondportfölj närmre och har Nordnet bank kan följa mig på Shareville under namnet Carro80.

På jobbfronten har det också hänt en del saker. Jag har under året haft nöjet att vara handledare för två nyanställda i mitt arbetslag. Trodde inte det skulle innebära så mycket att vara handledare men det har verkligen varit utvecklande och mer krävande än vad jag trodde. Det fick mig dock att reflektera mer över mitt jobb och hur jag gör saker. Man blir nog dessutom lite noggrannare när man vet att någon annan kollar på allt man gör och hur man gör det. Så får ni någon gång frågan om ni vill vara handledare för någon nyanställd så ta den, det är både roligt och utvecklande! Jag jobbar ju fortfarande på Arbetsförmedlingen och det är en myndighet som får mycket kritik men ni ska alla veta att vi gör allt för att bli bättre och vi genomgår en förnyelseresa nu som jag tror kan leda till något riktigt bra som verkligen hjälper våra kunder framåt på ett effektivare och bättre sätt. Jag har under 2½ år av mina snart 4 år på Arbetsförmedlingen jobbat med rehabilitering för vuxna. Det är ett svårt, ibland tungt och stressigt uppdrag men ack så lärorikt, utvecklande och ger en stor nytta för de kunder som har det behovet av extra stöd från Arbetsförmedlingen. Med all den kunskap jag fått i det uppdraget har jag nu fått möjligheten att gå in i ett nytt projekt som heter UngKOMP som ska hjälpa ungdomar mot arbete och studier genom att jobba i ett multikompetens team i ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen och kommunen. Vi har varit igång sedan september och jag tror att både jag och mina kollegor i projektet kan skriva under på att vi gör nytta och att vi gör saker effektivare när vi är samlade. Jag tror över lag i samhället att det är dags att riva murar mellan olika myndigheter, kommuner och företag för att vi alla ska kunna sköta saker smidigare, nå bättre resultat och framförallt göra en vinning för alla människor i vårt samhälle!

Jag kan bara sammanfatta att 2015 varit ett riktigt bra år och jag hoppas att 2016 bjuder på ett minst lika bra år. Att jag och alla i min närhet får ha hälsan i behåll och uppleva många fantastiska ögonblick!

Gott Nytt År!

 

Lämna en kommentar