Sjung om studentens lyckliga dar….. och sen då?

Ligger hemma däckad av en rejäl förkylning när jag egentligen skulle stått på jobbet på Arbetsförmedlingen och tagit emot alla nybakade studenter som ännu inte har sin framtid klar för sig. Många studenter har redan sommarjobb eller andra mer varaktiga jobb men för en hel del väntar tyvärr arbetslöshet och kontakt med Arbetsförmedlingen. Denna veckan räknar vi på Arbetsförmedlingen i Helsingborg att ta emot hundratals studenter!

Jag kommer ihåg min egen student som igår (för det var väl igår haha) nej skämt å sido det var ju ett tag sedan. Jag hade själv ingen aning vad jag skulle hitta på efter studenten men jag behövde inte ha så mycket panik direkt för jag hade ett sommarjobb i alla fall… men efter det? Jag hade bestämt mig för att jag ville flytta hemifrån så fort som möjligt då jag ville flytta ifrån den lilla byn Hästveda där jag är uppväxt, ville till storstan! Hösten kom och jag var helt plötsligt arbetslös efter mitt sommarjobb. Jag hade tur och hade fördel att jag gått Barn och Fritid på Gymnasiet så jag klampade in till rektorn på skolan i min lilla by och fick genast jobb som timvikarie inom barnomsorgen. Fick väldigt mycket jobb men det var ju inte detta jag tänkt mig! Så jag sökte in till olika utbildningar och kom in på någon flummig kurs om Fritidsvetenskap på Malmö Högskola som sedan byggdes på med ett års Arbetsvetenskap och sedan en Lärarexamen på det. Hade tur och fick jobb direkt efter min lärarexamen och jobbade inom skolan på olika sätt i åtta år innan jag började jobba på Arbetsförmedlingen. Jag har turen och känner att jag har gjort många bra val i mitt liv och hamnat där jag är nu och nu finns nya mål uppsatta i livet för vad vore ett liv utan nya utmaningar och nya mål???

Så vad händer nu med studenterna som är vilsna i livet och inte vet vad de ska göra. Mitt största råd är att tänka på sin personliga marknadsföring och att tänka sig själv som ett varumärke. Tänk efter om du står i affären vad tilltalar mest om du t.ex. ska köpa kaffe, väljer du Zoegas eller Eldorado? Vill inte smutskasta Eldorado men har man några kronor extra så tror jag att man väljer Zoegas pga. att förpackningen är mer tilltalande och ser ut till att ha mer kvalité. Samma sak är det för arbetsgivare som ska anställa, vem har presenterat sig mest tilltalande? Den som skriver i sin ansökan att man söker jobbet bara för att man vill ha ett jobb eller den som söker jobbet för att man vill ha just detta spännande och utvecklande jobbet? Så mitt tips och min förhoppning är att alla ni unga där ute (även äldre som letar nya utmaningar) tänk på hur ni framställer er själva! Lägg ner tid på varje ansökan, Googla fakta om företaget du söker jobb på och låt det synas i din ansökan att du vet vad du söker, Googla dig själv och se vad andra kan se om dig (kommer det upp olämpliga saker så se till att ta bort dem), kolla vad som syns i dina sociala medier (allt fler arbetsgivare kollar upp dig på diverse sociala medier). Tänk på att varje person du möter kan potentiellt leda dig vidare till en ny kontakt, ny vänskap, nytt jobb, andra karriärvägar!

Lämna en kommentar