Kvotering- bra eller dåligt?

Läste idag en debattartikel i Aftonbladet av Annika Elias som är ordförande i Ledarna om att kvotera in kvinnor i svenska bolagsstyrelser. Ordet kvotera får mig faktiskt att må lite illa!

Jag tycker inte att kvotering är rätt väg att gå. Jag tycker självklart att kvinnor ska ha möjlighet att vara chefer i stor utsträckning men jag tycker att kvotering blir så nedvärderande på något sätt. Jag skulle inte själv vilja få en chefsposition bara för att platsen råkar vara avsatt för en kvinna. Jag tror inte att man blir så populär på en arbetsplats om man är där bara för att man råkar vara kvinna.

Jag är ju brottningsdomare på fritiden och inom brottningen är det också en stor brist på kvinnliga ledare och domare. När jag började döma 2006 var vi kanske 5-10 kvinnliga domare i hela Sverige och nu 9 år senare är vi tyvärr bara 9 st. Inom brottningen kan det vara lite ruffig stämning och hårda toner men det har blivit mycket bättre och jag hoppas att vi 9 kvinnliga domare kan inspirera andra tjejer att våga börja döma. Tyvärr har även jag fått höra inom brottningen att du är bara där du är för att du är tjej och syftar på att jag kommit en bra bit i min domarkarriär. Jag har ägnat otaliga helger och kvällar i brottningshallar och idrottsanläggningar för att komma dit jag kommit och hoppas att jag inte har glidit på ett bananskal bara för att jag är kvinna men jag upplever att jag har kommit fram på samma villkor som andra.

Jag tycker att det är jätteviktigt med kvinnor i chefspositioner för att få en mer jämlik balans. Anser att en bra arbetsgrupp bör bestå av både kvinnor och män för att nå bästa resultat. Hur ska man då få in kvinnor i styrelser utan att kvotera in dem? Ja man kanske ska uppmärksamma de kvinnor på en arbetsplats som har ambitioner och vilja att bli chefer och coacha dem mer så att de själva blir säkrare i sitt ledarskap och får en målsättning i karriären. Tyvärr så tror jag att många kvinnor trycker ner sig själva en del och åter låter den där Jante ta överhand. Kvinnor är starka och kan vara lika bra chefer som män och ibland även bättre eller sämre. Allt handlar om ledarskap, att se möjligheter, kunna organisera, agera, hantera, lyssna mm. De egenskaperna kan du ju ha oavsett om du är man eller kvinna.

Jag jobbar på Arbetsförmedlingen och där har man faktiskt det omvända problemet att vi har övervägande del kvinnliga chefer, det är ju lite intressant- varför är det så? Den förklaring jag har fått är att kvinnor har i de flesta fall klarat tester och intervjuer bättre än männen (med risk för att provocera några manliga kollegor nu ;-)).

Jag hoppas på en framtid som strävar mot att bli mer jämlik men inte till vilket pris som helst så för min del så får man gärna slopa allt vad kvotering heter. Gör istället tjänsterna mer lockande och attraktiva så att kvinnor på egen hand får upp ögonen för alla spännande jobb som finns runt om i landet. Får ofta höra att kvinnor kan ju inte kombinera chefsjobb med att ha barn, tycker det är konstigt att män i så fall kan klara det!? Jag vet många starka kvinnor som både är chefer och mammor så det är inget argument heller! Nu måste vi kvinnor kämpa och visa att vi kan utan att behöva ta till kortet kvotering tycker jag! Vad tycker du?

Lämna en kommentar