Struktur i sommartider

Hej alla!

Nu var det alldeles för länge sedan jag skrev här, så hög tid för en uppdatering!

Nu i sommartider ser man hur alla gottar sig på semestern och tro mig det tänker jag också göra när det väl är dags för semester i augusti… 3 veckor kvar! En del kollegor har redan hunnit komma tillbaka efter sin semester men med det här vädret så känns det faktiskt inte alls jobbigt att vara på jobbet fortfarande. Jag kan ju fortfarande ha ett hopp om att sommaren kommer när just jag har semester 🙂 De som kommer tillbaka efter semestern nu verkar ändå vara nöjda och uppskattar lite rutiner i vardagen igen. Människan är ju trots allt ett vanedjur som trivs bäst i struktur skulle jag vilja påstå och vet att många forskare håller med!

Jag känner att mina egna rutiner och strukturen i mitt liv har gått lite upp och ner så nu har jag tagit en liten inventering och insett att en del saker kan bli bättre men en del saker var över förväntan!

Ekonomi: Jag har insett att jag faktiskt har lyckats spara 10% av min lön varje månad detta året och flyttat över pengarna till mitt Nordnetkonto för att använda dem till att köpa fonder och aktier. Min ekonomiska portfölj har gått både upp och ner under året, startade urstarkt men nådde en rejäl svacka men nu går det uppåt igen! Kul att se pengarna växa, mindre kul när de störtdyker men jag försöker ha is i magen och inte panika utan tänka långsiktigt. Jag har vågat köpa aktier även om jag tycker det är lite läskigt! Har köpt inom företag som jag själv nyttjar inom IT, mat, kläder mm samt vågat satsa på några för mig okända företag som jag tycker var intressanta. Det ena av dessa har jag fått 70% avkastning på, synd att jag bara satsade 1000 kr vid första köpet då pengarna dubblade sig på en vecka men man vet ju aldrig med börsen så jag hade ju kunnat satsa 10 000 kr och förlorat hälften på en vecka också men men jag lär mig hela tiden mer. Äntligen har jag fattat att ekonomi kan vara kul och inte bara förknippat med hemska mattetal och uträkningar!

Träning/hälsa: Jag har ju antagit utmaningen att ställa upp på Veteran SM samt Veteran VM i brottning. Först ut är SM 29 augusti och sedan är det VM i oktober. Jag har än så länge följt min planering och kört två brottningspass i veckan. Sjukt jobbigt men roligt. SÅ ni som ser mig jag blir inte misshandlad hemma utan på brottarmattan haha, när man inte tränat brottning på ca 5 år inser jag att skinnet inte längre är vant vid att folk drar och sliter i armar och ben på en så ett antal blåmärken blir det men det är bara att bita ihop och träna på så vänjer sig kroppen nog. Det är dock frustrerande när hjärnan tänker brottning mycket snabbare än vad kroppen hänger med men lite framsteg blir det för varje pass. Stort tack till tjejerna i Helsingborg Wrestling Team som jag tränar med nu för att de sparrar mot mig och hjälper mig. Även ett stort tack till min klubb Hästveda Brottarklubb och vår sponsor Greppet som stöttar mig och sponsrar en del i min satsning! Jag har haft tur och haft hälsan med mig under hela året om man bortser från en elak förkylning som däckade mig några dagar. Men jag är verkligen tacksam över att få vara frisk även om jag har varit nära att sjukanmäla mig för att jag knappt kommer upp ur sängen på grund av träningsvärken haha. Jag och mina kära har haft tur med hälsan nu och hoppas att det får vara så även i framtiden. Förra sommaren gav jag mig själv utmaningen att gå ner 10 kg och det lyckades jag med, efter ca 4 månader så hade jag fått bort de där onödiga 10 extrakilona! Är stolt över att jag lyckas hålla vikten nu även om jag pendlar 1-2 kg upp/ner hela tiden. Till tävlingarna får jag dock hålla igen lite till men bara ca 1 kg som ska bort så det är ju lugnt! När det gäller matlagning så har vi haft katastrof gällande rutiner, matinköp och matlagning. Varken jag eller min sambo är särskilt roade av att laga mat på vardagarna och lyckas aldrig få struktur i det hela. Har testat att beställa all mat via Mathem men det har ändå inte blivit så strukturerat så nu har vi beställt CIty Gross matkasse med start v. 31 så nu hoppas jag att även den biten kan bli lite mer strukturerad.

Relationer: Jag har som vanligt världens bästa pojkvän tillika sambo (Andy). I 35 års present fick jag en resa till Rom!!! Så sista veckan i september ska vi åka till Rom för några dagars avkoppling och suga in all historia och kultur som Rom kan erbjuda och givetvis får det bli lite shopping och kanske en fotbollsmatch för att göra pojkvännen lite extra glad! Jag och Andy har insett hur mycket vi gillar att resa så vi gjorde ett val förra hösten att prioritera resor framför boende och flyttade därför till en mindre och billigare bostadsrätt och det har vi verkligen inte ångrat. Än så länge har vi gjort en skidresa till Italien, en weekend på Irland samt ett antal helger i Stockholm förvisso när vi gått kurs men vi har sett till att göra något extra roligt varje gång vi varit i Stockholm för att sätta guldkant på tillvaron. I planerna nu så har vi en resa till Rom bokad och även skidresa till Italien nästa år är redan bokad. Det bästa av allt är att vi ändå kan spara mer än vi gjort innan! Gäller att fundera och värdera vad som är viktigast i ens liv och se till att göra det man prioriterar möjligt!

Jobb: Jag har jobbat på Arbetsförmedlingen i 3½ år nu och två av dessa år har jag jobbat med rehabilitering vilket kortfattat innebär att hjälpa personer med funktionshinder av olika slag ut i arbetslivet igen. Nu har jag fått förtroendet att få vara med i projektet UngKomp som vi ska starta upp nu tillsammans med Helsingborgs stad, ska bli hur kul som helst. Projektet skulle dragit igång 1 juli men då lokaler och arbetssätt inte riktigt är klart ännu samt att det är semestertider så kommer det inte dra igång från 1 september istället. Ser verkligen fram emot att starta med detta direkt efter semestern! Känner att jag har ett roligt jobb och gillar att det finns många möjligheter inom Arbetsförmedlingen (vet att inte alla älskar Arbetsförmedlingen men jag gör det)! Just nu har jag det väldigt ostrukturerat på jobbet då jag i stort sett lämnat mitt gamla uppdrag och inväntar det nya. Jag sysselsätter mig dock hela dagarna ändå genom att hjälpa mina kollegor med semestermail mm. och det känns skönt att kunna avlasta men lite frustrerande att inte ha den struktur som jag är van vid. Insett att jag hellre har en överfull kalender än en tom men jag är väl lite galen haha.

Ha en riktigt skön sommar alla och se till att hämta ny energi och gör något extra roligt för det är ni alla värda!

DSC_0009_7

Lämna en kommentar